Motorwagens van de Belgische spoorwegen

Dieselmechanische motorwagens

Type 610 (ex Nord-Belge Type 602)
Rollend materiaal
Buiten dienst sinds 12/1955.
Niet bewaard.
 

Motorwagen Nord-Belge 602 (Compagnie De Chimay)

Motorwagen 610.02

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg zonder bevoorrading
Massa leeg met bevoorrading
Massa met bevoorrading volzet
Maximale massa
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1936
610.01 - 610.02
2
A1
1e as:15,3t; 2e as:15,3t
23,2ton
24,2ton
30,6ton
-ton
190kW (5,51kW/ton)
80km/h
175m
600km
320liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Radstand
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
14470mm
13740mm
3035mm
8000mm
-n.v.t.
9000mm
2735mm
1200mm
3610mm
970mm
Kastgedeelte:
Bouwer Ganz Boedapest
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
-
-
-
3e klasse
64
16
80
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders /Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
Verbruik in vol vermogen
Ganz Ganz-Jendrassik
VI JaR 170
4 takt
voorverbrandingskamers systeem Ganz-Jendrassik
Door regeling van d injectie
door elektrische starter
170kW
1250t/min
6 / verticaal in lijn
170 mm
185 mm
150bar
5,5bar
9,2 m/sec
132 kg/m
2500 kg
elastisch onderaan de kast
190gr gasolie en 5 gram olie
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving
Bediening
Ganz Boedapest
-
mechanisch met 4 versnellingen pneumatisch bediend.
Rechtstreeks met tussen geplaatste hoofdkoppeling
met glijdende tandwielen in de versnellingsbak
Met Hardy asschijven en conische tandwielen
Pneumatisch
Remming
- Rechtstreekse Westinghouse-rem en automatische rem WS4 met compressor Westinghouse met een debiet van 750l/min
- De rangeerrem is een schroefrem.
Verwarming
- Door het koelwater van de Dieselmotor
Verluchting
- Door het openen van de vensters
Opmerking
- Origineel werden deze motorwagens gebouwd voor de Nord-Belge die ze aan de Compagny de Chimay gaf. Daar hadden ze het nummer A1 en A2.
- Ze werden door de NMBS overgenomen en vernummerd naar 602.01 & 602.02 in mei 1948 en terug vernummerd naar 610.01 & 610.02 op 1 februari 1954.
- Ze werden buiten dienst gesteld in respectievelijk december 1955 en maart 1955.